ط- نوآوری

 

ﻧﻮآوری ﺑﺼﻮرت ﺳﻬﻢ ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎی ﺗﺤﻘﻴﻖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ از ﻛﻞ ﻓﺮوش ﻳﻚ ﺑﻨﮕﺎه ﻳﺎ ﻳﻚ ﺻﻨﻌﺖ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. در ﺑﺮﺧﻲ از ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺗﺠﺮﺑﻲ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺷﺎﺧﺺ ﻧﻮآوری، ﺷﺪت ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎی ﺗﺤﻘﻴﻖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﻳﺎ ﺷﺪت ﺗﺤﻘﻴﻖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻧﻴﺰ ﮔﻔﺘﻪ ﺷـﺪه اﺳـﺖ . ﺑﺮﺧﻲ از ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻧﻴﺰ ﺗﻌﺪاد ﭘﺮﺳﻨﻞ ﺷﺎﻏﻞ در واﺣـﺪﻫﺎی ﺗﺤﻘﻴـﻖ و ﺗﻮﺳـﻌﻪ و ﻧـﺴﺒﺖ دﺳﺘﻤﺰد ﭘﺮداﺧﺘﻲ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ از ﻛﻞ دﺳﺘﻤﺰد ﭘﺮداﺧﺖ ﺷﺪه را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺷـﺎﺧﺺ ﻧـﻮآوری اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ ﻧﻴﺰ ﻛﻪ ﻫﺮ دو ﺷﺎﺧﺺ ﻓﻮق را ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻲ ﺷـﻮد، در ﺑﺮﺧﻲ از ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺗﻮﺟﻪ ﺷﺪه است .تبدیل ایده به یک محصول یا خدمت جدید برای به دست آوردن مزیت اقتصادی، انواع نوآوری عبارتند از :

 

۱ – نوآوری در محصول ۲- نوآوری در فرآیند۳- نوآوری در ساختار۴- نوآوری در بازاریابی. نوآوری را فرایند و محصول و سازمان ایجاد نمی‌کنند، بلکه پرسنل آن‌ را ایجاد می‌کند و این همان مدیریت نوآوری است. مسئولیت مدیران ارشد یا پرسنل یک سازمان است که محیط را برای نوآوری به وجود ‌آورند.

 

ی- قدرت توزیع

 

توزیع کلیه افراد و شرکتهایی که در فرایند ارائه کالا یا خدمت از محل شرکت شما به دست مصرف کننده نهایی نقش دارند را شامل می شود :۱- کانال‌های توزیع، ۲- نحوه حمل کالا و بسته بندی در زمان حمل ،۳- محل عرضه کالا،۴- جورچینی کالا،۵- انواع پایانه (نقطه) فروش

 

    1. معرفی گروه بهمن

گروه بهمن در سال ۱۳۳۱ تحت عنوان «شرکت سهامی ایران خلیج کو» با سرمایه اولیه ۶۰۰ هزار ریال با نوع فعالیت حمل و نقل از جمله حمل و نقل دریایی و حق العمل کاری نمایندگی های تجاری تأسيس و شروع به کار نمود. این شرکت از سال ۱۳۳۸با اخذ مجوز ساخت از سوی وزارت صنایع و معادن اقدام به مونتاژ وانت سه چرخ مزدا با ظرفیت ۲۰۰ کیلوگرم نمود و سپس در سال ۱۳۵۰ با افزایش سرمایه، حوزه فعالیتش را به ساخت و مونتاژ انواع وانت های مزدا تغییر داد و در همین راستا ساخت و مونتاژ انواع وانت‌های مزدا ۱۰۰۰ cc با ظرفیت ۵۰۰ کیلوگرم را به مرحله تولید رسانید.

 

در این سال نام شرکت به کارخانه اتومبیل سازی مزدا تغییر یافت. بعد از آن در سال ۱۳۶۳ وانت مزدا ۱۶۰۰ cc نیز به انواع تولیدات شرکت اضافه و نام شرکت به ایران وانت تغییر یافت. در سال‌های ۶۶- ۶۵ ، شرکت به مونتاژ وانت مزدا ۱۸۰۰ cc پرداخت و از اواخر سال ۱۳۷۲ در پی واگذاری سهام به بخش خصوصی، دگرگونی قابل‌ملاحظه‌ای در روند فعالیت های شرکت به وجود آمد و حوزه فعالیتش، با هدف تنوع‌بخشی در تولید محصولات، به ساخت و مونتاژ انواع وانت‌های‌ مزدا و خودروهای مزدا سری۳۲۳ تغییر یافت.

 

در تاریخ ۲۸/۴/۱۳۷۸ و بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام و با تغییر اساسنامه، نقطه عطف دیگری برای شرکت محقق شد و با تغییر نام آن به گروه بهمن، به عنوان یک هلدینگ، حوزه فعالیت‌هایش را به حوزه های تولیدی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری گسترش داد.

 

در سال ۱۳۸۳، گروه بهمن با هدف تولید ‌کامیون‌های سبک ، نیمه‌سنگین ،سنگین و مینی‌بوس،. با تأسيس شرکت بهمن دیزل و تولید کامیونت هایی تحت برند ایسوزو ژاپن پا در عرصه تولید خودروهای تجاری نهاد و پس از مدت کوتاه بازار این نوع خودروهای تجاری را در اختیار گرفت و افتخاراتی نظیر خودرو ساز نمونه و یکی از ۲۶ واحد صنعتی نمونه در کشور و صد شرکت برتر کشور را کسب کرد.

 

در سال ۱۳۸۴، گروه بهمن با راه‌اندازی خط مونتاژ خودروی سواری پاجرو دو دیفرانسیل تحت برند میتسوبیشی ژاپن وارد بازار خودروهای SUV شدو در سال ۱۳۸۵ گروه بهمن به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور اولین سری از خودروهای ون مسافربری با نام نارون با کاربری‌های متنوعی نظیر جابه‌جایی مسافر، حمل‌ونقل بار و آمبولانس را تولید نمود.

 

گروه بهمن در سال ۱۳۸۶ در راستای توسعه و گسترش محصولات خود همگام با فناوری روز جهان ،تولید مزدا ۳ را آغاز کرد. در همان سال و به منظور تنوع‌بخشی به سبد محصولات، با تأسیس مرکز کاربری‌سازی، طراحی و تولید انواع کاربری‌های کامیونت‌های ایسوزو را در دستور کار قرار داد.

 

گروه بهمن در ادامه روند رو به رشد خود، در سال ۱۳۸۸ با به‌کارگیری تجارب فنی چندین ساله در زمینه خودرو موفق شد وانت کاپرا در دو مدل تک‌دیفرانسیل و دودیفرانسیل و مینی‌بوس ایسوزو ژاپن با نام سحر را تولید کند و در سال ۱۳۸۹ مزدا ۳ جدید را همگام با دیگر کشورهای جهان به بازار ارائه کرد.

 

گروه بهمن با تمام تلاش سعی دارد با استراتژی ، سیاست‌ها و اقدامات به موقع، رشد و توسعه خود را تضمین نماید. در همین راستا با راه‌اندازی خطوط تولید انواع مختلف خودروهای مورد نیاز کشور و منطقه، انواع شاسی، تولید قطعه‌های صنعتی و ریخته‌گری، انواع موتورسیکلت، دوچرخه و انجام فعالیت‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری مختلف، موفق به اخذ رکوردهای کم نظیری گردیده است.

 

لازم به ذکر است گروه بهمن اولین شرکت خودروساز در کشور است که موفق به اخذ لوح سبز از سازمان حفاظت محیط زیست و گواهی‌نامه IMS (سیستم یکپارچه مدیریت) از شرکت DQS آلمان شده است.

 

ساختار فعلی هولدینگ بهمن را می توان در حوزه های مختلف به زیر مجموعه های زیر تقسیم بندی کرد ، پنج حوزه خودرو و قطعات ، بازرگانی و خدمات ، سرمایه گذاری مالی ، تکنولوژی اطلاعات و انرژی و پتروشیمی حوزه هایی هستند که گروه بهمن در آن فعالیت می‌کند . در هر کدام از حوزه ها ، شرکت‌های مختلفی وجود دارد که به طور جداگانه بایستی به هولدینگ بهمن پاسخگو باشند . ضمن اینکه زنجیره خودرویی گروه بهمن اصلی ترین حوزه ای است که گروه بهمن در حال حاضر در آن فعالیت دارد .

 

شکل ۲-۸ مدل حاکمیتی گروه بهمن

 

 

 

      1. چشم انداز ، مأموریت‌، راهبردها و سیاست ها

برای هر سازمانی چشم انداز و مأموریت‌ ها و راهبرد ها تعیین کننده دیدگاه های کلان مدیران ارشد می‌باشد که بیانگر جهت گیری آن ها در انتخاب گزینه های استراتژیک است ، در همین راستا چشم انداز افق ۱۴۰۰گروه بهمن چنین تعریف شده است : هولدینگ متعالی و سرآمد با بالاترین بازدهی سرمایه و کسب جایگاه در میان ده شرکت برتر ایرانی ضمن اینکه مأموریت‌ گروه اینگونه بیان می شود : گروه بهمن به عنوان یکی از پیشروترین شرکت های کشور در کسب و کارهای دارای مزیت های فعلی و آتی به منظور تامین منافع بلند مدت ذینفعان خود اقدام می کند. به همین منظور اشتغال و حضور در کسب ‌و کارهای خودرو (کسب و کار محوری)، نفت و پتروشیمی، سرمایه گذاری را در محوریت برنامه های خودقرار داده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...