"پایان نامه های آماده | ۲-۱-۱-۷-۲- اهداف سطح دو ( هدفهای دوره های آموزشی ) – 9 |
برای تدوین یک راهبرد باید به پرسشهای زیر پاسخ داده شود:
نظام آموزش کارکنان باید به چه نوع آموزشهایی توجه کند؟ توانمندیهاوکاستیها (نقاط قوت وضعف) نظام آموزش کارکنان چیست؟آیا تناسب خوبی بین توتنمندیهاوانواع آموزشها وجود دارد؟ چرا این راهبردها ضروری است؟ آیا این راهبردبا راهبرد کلی سازمان هماهنگ وهمسو است؟ ذی نفعان آموزش چه کسانی هستند ؟ملاکهای موفقیت راهبرد آموزش کدام اند؟ ضمانت اجرای راهبرد آموزش برعهده کدام واحدهاوبخشها سازمان است؟ ( گارترایت، ۲۰۰۳).
۲-۱-۱-۶- خط مشی های آموزش
خط مشیها، چهارچوب تصمیم گیری برای تصمیمات کلی را مشخص میکنند. میزان ازادی عمل در تصمیم گیری به خط مشیها بستگی دارد که به نوبه خود از شغل وصلاحدید سازمانی تاثیر می پذیردوعامل زمانی رادرتوالی انجام کار دخالت میدهد . خط مشیهای آموزش متناسب با خط مشیهای سازمان نوشته می شود .برای نوشتن خط مشیها آموزش ابتدا به این پرسشها پاسخ داده می شود که آیااهداف آموزش انعکاسی از خط مشی سازمان است؟ آیا خط مشی سازمان اجرای برنامه ها را تسهیل می کند؟
آیا از خط مشیهای مختلف برای اجرای هدفهای برنامه آموزشی استفاده می شود؟
ازآنجا که هدفها وماهیت کارسازمانها یکسان و مشابه نیست نمی توان یک مجموعه خط مشیها ی آموزش استاندارد ویکسان پیشنهاد نمود،ولی به طور کلی می توان گفت زمینهای عمده ای که معمولاً درباره آن ها خط مشی وضع می شود به قرار زیر است :
چگونگی تبیین هدفهای آموزشی ، مسئولیت طرح ریزیهای آموزشی و حدود وظایف و اختیارات آن ها ، روش های آموزش ، انواع آموزشهای مورد نیاز و درجه تأکید بر آن ها ، اولویت و ارجحیت آموزش از نظر نوع و رده سازمانی محل و زمان ارائه آموزشها ، امتییازاتیکه به دوره های آموزشی داده می شود ، تداوم با تناوب آموزشها ، نحوه ارتباط و استفاده از مؤسسات خارج از سازمان مثل دانشگاه ها ، مؤسسات حرفه ای و غیره و حدود هزینه های قابل قبول .
شایان توجه است که خط مشیهای آموزش بعد از اهداف کلی آموزش بیان می شود . در اینجا با توجه به آنکه اهداف در سطوح مختلفی تعریف گردیده و در پی هم آمده اند ، خط مشی قبل از آن بیان گردیده است .
۲-۱-۱-۷- اهداف آموزش
بر مبنای اطلاعات و داده های حاصل از عملیات نیاز سنجی ، اهداف آموزشی تعیین می شود . در این مرحله باید ، عملکرد کارگزاران واحد آموزش ، مطابقت زیادی با سیاستها و مقررات سازمانی داشته باشد . از طرف دیگر ، دلیل وجودی هر نظام آموزشی ، تحقق بخشیدن به اهداف آن نظام است . اگر اهداف دلخواه به درستی تحلیل و اولویتهای آن به روشنی تعیین و تصریح نشده باشد ، امکان حرکت و فعالیت صحیح و در نهایت ، تحقق اهداف آموزشی در درون آن نظام غیر ممکن خواهد بود ، زیرا بر اساس اهداف آموزشی است که برنامه ریزی آموزشی و فعالیت درون نظامهای آموزشی شکل میگیرد . اگر اهداف دلخواه مبهم باشند یا به صراحت تعیین نشده باشند . اساس قابل قبولی برای ارزشیبابی نتیجه کار نظام آموزشی یا برنامه ریزی آینده آن در دست نخواهد بود .
دانستن شناختن اهداف یک واحد آموزشی از مسائل بسیار مهم مدیریت آموزشی است . شاید تعجب آور باشد که بعضی از مدیران نظر روشن و قاطعی درباره اهداف سازمان خویش ندارند و عده ای از آن ها از چنین اهدافی بی اطلاع هستند . این مدیران در حالی که نمی دانند وظیفه و کارشان در واحد آموزش چیست ، فکر میکنند به اندازه کافی از آموزش و اهداف آن اطلاع دارند (میرصنایع ، ۱۳۷۷) . مدیران همواره باید اهداف دقیق را برای خود و کارکنانشان معین کنند . اهداف دقیق و مشخص موجب شکل گیری عالی ترین عملکرد ها می شود . باید توجه داشت که مدیران که نمی دانند چه انتظاری از انان می رود ، بارها اهداف گسترده یا سهل برای خود تعیین میکنند . هدفهای غایتهای مطلوبی را تشکیل میدهند که فعالیتها برای رسیدن به آن ها هدایت میشوند . این غایتها نه تنها موضوع برنامه ریزی قرار می گیرند ، بلک در سایر وظایف مدیریت نیز ملحوظ میشوند. در واحد آموزش در چهار سطح هدف گذاری انجام می شود که عبارت اند از :
۲-۱-۱-۷-۱- اهداف سطح یک ( هدفهای کلی آموزش )
فرهنگ سازمانی امروزی ، آموزش کارکنان را سرمایه گذاری نام نهاده است . آموزش کارکنان همواره وسیله ای برای بهبود کیفیت عملکرد و حل مشکلات سازمانی بوده است و فقدان آن نیز یکی از مسائل اساسی و حاد هر سازمانی را تشکیل میدهد .
تعیین هدف مبنای انجام هر فعالیتی است ، به عبارت دیگر انجام هر کاری بدون هدف همانند مسیری بی پایان و بی انتهاست . بنابرین قبل از شروع هر فعالیتی مشخص کردن هدف به برنامه ریز کمک میکند تا بدون اینکه از مسیر اصلی خود منحرف شود ، وی را به سوی مقصد هدایت کند .( جولا و صباغیان ، ۱۳۸۵ ) ، هدفهای کلی آموزش باید در ارتباط کامل و متناسب با وظایف و مسئولیتهای سازمان باشد و جهت گیری کلی برای فعالیتهای آموزشی سازمان و هدفهای ویژ ه آموزش را ارائه دهد . سازمان ملل هدف آموزش کارکنان را « توسعه مهارتها و تواناییهای انجام کار ، درک دانش و اطلاعات لازم به وسیله سطوح گوناگون نیروی انسانی برای ایجاد پیشرفت در تولید » میداند (سازمان ملل[۱۹]، ۱۹۶۶: ۷۱) اهداف آموزش کارکنان برگرفته از نظام توسعه منابع انسانی سازمان است . هدفهای کلی آموزش در یک سازمان در چهارچوب برنامه و سیاستهای کلی دولت ، و با توجه به شناخت و تجزیه و تحلیل خطوط اساسی برنامه و راهبردهای سازمان تعیین می شود .
در تعیین هدفهای آموزشی باید به سه منبع اصلی یعنی ماهیت دانش موجود ، ماهیت جامعه و ماهیت فراگیر ( نیازها و انگیزه های مؤثر ) توجه کافی مبذول داشت ( صالح زاده و صباغیان ، ۱۳۷۶ ، ص ۱۳۷۶ ).
توسعه و بالندگی توسعه و بالندگی سازمانی
توسعه جامعه
شکل ۲-۱- نمودار نمودار اهداف سه بعدی آموزش کارکنان
با توجه به انچه گفته شد . اهداف کلی برنامه های آموزش کارکنان را به طور خلاصه ، به شرح زیر می توان عنوان کرد .
-
- رشد شخصیت ؛ ارزشها و خلاقیت برای رسیدن به یک نظام مطلوب .
-
- توسعه مهارتها و تواناییهای فردی برای بهبود عملکرد شغلی .
-
- آشناسازی کارکنان با نظامها ، رویه ها و روش های کاری جدید .
-
- کمک به کارکنان و تازه کاران تا با وظایف ویزه شغل و سازمان آشنا شوند .
-
- بهبود عملکرد کارکنان
-
- بروز و شکوفایی مهارتهای کارکنان
-
- ارتقای سطح دانش و معلومات شغلی و حرفه ای برای افزایش تواناییهای شغلی .
-
- حل مشکلات و مسائل شغلی
-
- آماده سازی برای ارتقاء و پیشرفت .
-
- راهنمایی برای کارمندان جدید .
-
- همگام شدن با تغییرات کیفی و در نیروی انسانی
-
- مطلع کردن افراد از وظایف و مسئولیتها
-
- ایجاد تغییرات کیفی در نیروی انسانی
- افزایش قدرت تصمیم گیری
در حقیقت ، اهداف آموزشی کارکنان در سه حوزه دانش ، مهارت و بیننش به دنبال تامین هدفهای اجتماعی ، هدفهای سازمانی، و هدفهای کارکنان است .
۲-۱-۱-۷-۲- اهداف سطح دو ( هدفهای دوره های آموزشی )
“
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-18] [ 06:25:00 ب.ظ ]
|