:
حتی در پیشرفته ترین كشورهای دنیا بیش از یک دهه از عمر فناوری نوین بازیافت گازهای فلر نمی گذرد، لذا این روش یكی از روش های جدید برای استفاده از ضایعات پالایشگاه ها می باشد.
از جمله كشورهایی كه در زمینه بازیافت گازهای فلر فعالیت دارند می توان از ایالات متحده آمریكا، ایتالیا، هلند و سوییس نام برد.
در كشورهای آسیایی و خصوصا كشورهای واقع در منطقه خاورمیانه (بعلت نفت خیز بودن این مناطق) فناوریهای بازیافت مواد زاید پالایشگاهی مثل گازهای فلر از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.
لازم به ذكر است در انجام این پروژه اطلاعات پالایشگاه تبریز پایه محاسبات قرار گرفته است. بازیافت گازهای فلر روشی است كه در آن از گازهای زایدی كه در برجهای فلر سوزانده می شوند به بهترین نحو استفاده می شود.
برای فشرده ساختن گازها و طراحی واحد بازیافت گازهای فلر معمولا از كمپرسورهای دارای چرخه مایع و یا كمپرسورهای رفت و برگشتی استفاده می كنند.

مزیت كمپرسورهای دارای چرخه مایع خنك شدن گازها در هنگام كمپرس شدن توسط انتقال حرارت با مایع داخل كمپرسور (معمولا آب) می باشد، در صورت تمایل به

خرید متن کامل این پایان نامه :

 

پایان نامه

 

 جداسازی سولفید هیدروژن گازهای فلر می توان از آمین به جای آب استفاده كرد.

اما كمپرسورهای رفت و برگشتی را بسیار راحتتر از كمپرسورهای با چرخه مایع می توان خریداری كرد، همچنین تهیه لوازم یدكی، تعمیرات و نگهداری این نوع از كمپرسورها راحتتر می باشند. در صورت استفاده از كمپرسورهای رفت و برگشتی باید به این نكته توجه كرد كه در صورت افزایش دما بیش از حد مجاز امكان انفجار وجود دارد  .به همین دلیل در این پروژه دو حالت برای شبیه سازی مورد بحث قرار می گیرد:
حالت اول – خنك كردن گاز ورودی قبل از داخل شدن به كمپرسور: این روش باعث می شود فشرده سازی گاز در یک مرحله انجام شود و لذا هزینه اولیه كمپرسور كاهش یابد ولی در عوض باید هزینه خنك كن را به هزینه واحد اضافه كنیم.
حالت دوم – فشرده كردن گاز توسط یک كمپرسور دو مرحله ای: در این حالت به علت دو مرحله ای بودن كمپرسور و وجود خنك كننده میانی هزینه كمپرسور افزایش می یابد اما در عوض نیازی به حنك كننده گاز ورودی نیست.
در نهایت باید با بررسی اقتصادی بهترین حالت را انتخاب و گزارش نمود.
در انتهای این پروژه و در قسمت محاسبات مشخص می شود كمپرسور تك مرحله ای برای پالایشگاه تبریز كه یكی از پالایشگاه های بزرگ ایران است، مناسب تر است.
همچنین خواهیم دید این پروژه با عواید اقتصادی نیز توام است (در حدود نودوسه میلیون تومان سوددهی در سال).
در صورت اجرای قرارداد كیوتو در ایران مساله بازیافت گازهای فلر از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد كه این مساله اهمیت تحقیق در مورد گازهای فلر پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و دیگر صنایع را نشان می دهد.
از كشورهای تولید كننده این تجهیزات صنعتی می توان از یالات متحده، سوییس، ایتالیا و هلند نام برد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...