فصل اول
كلیات

سیستمهای هایبرید می توانند انرژی الكتریكی را به نحو مطلوبی برای بارهای الكتریكی تامین نموده و از انرژیهای پاك و قابل دسترس و ارزان جهت تولید انرژی الكتریكی استفاده نمایند. اما این سیستمها دارای معایبی نیز هستند كه در ذیل بدانها اشاره می شود:

خرید متن کامل این پایان نامه :

 

پایان نامه

 

 

– سیستمهای هایبرید معمولا از منابع تولید انرژی الكتریكی با بهره گرفتن از سوختهای فسیلی استفاده می كنند كه این مسئله باعث تولید گازهای آلوده كننده محیط زیست از جمله دی اكسید كربن می شود. بنابراین مسئله ایجاد آلودگی در این سیستمها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
– علیرغم پیشرفت تكنولوژی و ارزانتر شدن واحدهای مبدل انرژی الكتریكی و همچنین واحدهای تولید انرژی الكتریكی با بهره گرفتن از انرژیهای تجدید پذیر، هزینه ساخت سیستمهای هایبرید به دلیل وجود این تجهیزات بسیار بالا می باشد و به همین دلیل هزینه برق تولیدی آنها نیز نسبت به هزینه برق در شبكه های الكتریكی معمول بیشتر می باشد. بنابراین توجه به مسئله هزینه انرژی الكتریكی بسیار مهم می باشد.
– مسایل فنی دیگری نیز در این سیستمها مطرح است كه از آن جمله می توان به مسایل حفاظت، قابلیت اطمینان، تنظیم ولتاژ، پایداری و… اشاره نمود.
– بدست آوردن منابع با تكنولوژی های مختلف جهت تولید انرژی الكتریكی
– برآورده ساختن اهداف سیستم كه شامل كاهش همزمان هزینه و اثرات محیطی است
– پیش بینی شرایط آینده
– بررسی اثر پارامترهای نامشخص بر روی تصمیم گیری نهایی
با توجه به دو مسئله مهم آلودگی و هزینه انرژی الكتریكی، هدف در برنامه ریزی این واحدها علاوه بر هزینه تولید انرژی الكتریكی مسئله آلودگی تولید شده ناشی از تولید انرژی الكتریكی نیز می باشد. بر این اساس روش های مختلفی برای برنامه ریزی و تامین این دو هدف وجود دارند. یكی از روش های ارائه شده در این زمینه، روش تصمیم گیری چند معیاره است كه نه تنها نوعی بهینه سازی در سیستم م یباشد بلكه برمبنای اهداف تعیین شده، گزینه هایی را برای سیستم ارائه می دهد كه با توجه به شرائط نامطمئن حاكم بر فضای برنامه ریزی و با توجه به شاخص های مختلف، گزینه های بهینه را بدست میدهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...