پژوهش
1-1- هدف
هدف از انجام این تحقیق بدست آوردن ثابت های هندسی پارچه های حلقوی تولیدی از نخ شنیل صددرصد اكریلیک در دو حالت استراحت خشك و كامل و نیز بررسی ثبات ابعادی و برخی ویژگیهای فیزیک این پارچه ها هنگامی كه در معرض فرایندهای مختلف شستشو و بخار دادن قرار می گیرند، می باشد.
2-1- پیدایش تكنولوژی بافندگی حلقوی پودی
عبارت «بافندگی حلقوی» به روشی از ایجاد بافت اطلاق می شود كه با خمیده كردن طولی از نخ به شكل حلقه های یک زنجیر، كه از میان یكدیگر عبور داده شده اند، پارچه تولید می گردد.
بافندگی حلقوی با روش دستی، قدمت دیرینه دارد و احتمالا از روش گره زدن یا تابیندن نخها به یكدیگر، الهام گرفته است. تشكیل حلقه با انگشتان دست، سال های طولانی قبل از آنكه میل بافتنی اختراع شود، وجود داشته است. در موزه شهر لستر انگلستان، یک جفت پوتین و دستكش بلند بافندگی حلقوی متعلق به مصر از قرن پنجم نگهداری می شود. مهارت استفاده از دانه گیری، كوركردن، كیسه ای بافتن و ایجاد نقشه نمایانگر پیشرفته بودن بافتنی دستی در این دوره است.
شگفت انگیز است كه نزدیک به ده قرن طول می كشد تا بافتنی دستی به ایتالیا می رسد و سپس در اروپا گسترش می یابد. بعدها بافندگی حلقوی به یک روش تولید منسوجات در انگلستان تبدیل شد. در سال 1488مجلس آن كشور كنترل قیمت را در دست گرفت و هنری پنجم (1547 – 1509) اولین پادشاهی بود كه جوراب بافتنی استفاده نمود. اولین جوراب بافتنی از جنس ابریشم، در سال 1550بافته شد و در سال 1561 بدلیل ظرافت و قابلیت كشش خوب آن مورد توجه ملكه الیزابت قرار گرفت.
3-1- ساختمان بافت حلقوی

ساختمان بافت حلقوی از نظر ظرافت، عیوب پارچه، نخهای اضافی نقشه و یا اثر مراحل تكمیلی بر روی آن لازم است مورد توجه قرار گیرد. اطمینان از عبور حلقه ها از داخل یكدیگر و دریافت نمودن نخ توسط سوزن، قبل از آزاد كردن حلقه قبلی ضروری است؛ در غیر اینصورت در هنگام تكمیل و یا مصرف، پارگی، در رفتگی و یا جدا شدن ساختمان بافت از یكدیگر بوجود می آید. خصوصیات ساختمان بافت حلقوی بستگی به نحوه اتصال حلق هها به طرفین و بالا و پائین آن دارد. حلقه هایی كه در ستون عمودی قرار دارند به نام ردیف و حلق ههایی كه در یک خط افقی هستند به نام رج خوانده میشود. دو اصطلاح ردیف و رج به ترتیب مشابه تاروپود در ساختمان پارچه های

خرید متن کامل این پایان نامه :

 

پایان نامه

 

 تاروپودی است.

4-1- ماشین های تخت باف
ماشین های تخت باف به دو دستة كلی تقسیم می گردند:
الف) تخت باف دستی شامل ماشین های تخت باف یكروسیلندر و دو رو سیلندر می باشد.
ب) تخت باف موتوری شامل تخت باف دو رو سیلندرو تخت باف دوبله سیلندر (ماشین هایی كه زاویه بین دو صفحه سوز نهای آن ١٨٠ درجه می باشد و از سوزن دو سر زبانه دار بر روی آن استفاده می شود) می باشند. هریک از ماشین های اخیر به صورت های تك سیستم، دوبله سیستم و سه سیستم وجود دارند.
1-4-1- قسمت های مختلف یک ماشین تخت باف
شکل (1-1) قسمت های مختلف یک ماشین تخت باف دو رو سیلندر را نشان می دهد. این قسمت ها عبارتند از:
1- بسته نخ؛ 2- فنر پیچشی؛ 3- وسیله كنترل كشش؛ 4- نخ برای حامل نخ؛ 5- صفحه و سیلندر سوزن ها؛ 6- سوزن زبانه دار؛ 7- فنر سوزن؛ 8- جعبه بادامك؛ 9- شانه پارچه؛ 10- وزنه.
در شكل فوق الذكر مسیر حركت نخ از بسته نخ به سوزن ها نشان داده شده است. جنس روزنه های عبور نخ در قسمت های (e) ،(d) (b)، (a) چینی (سرامیك) می باشد تا در مقابل نخ و سایش توسط آن مقاوم باشد.
زوایه بین صفحه و سیلندر (صفحه سوزن جلو و صفحه سوزن عقب) حدود ١١٠ درجه می باشد این صفحه ها شیاردار بوده و سوزن ها در داخل شیارها قرار می گیرند و می توانند در داخل شیار تنها حركت صعودی و نزولی داشته باشند كه این حركت به دلیل عبور بادامك در مقابل سوزن ها می باشد. چنانچه سوزن ها خارج از بافت نباشند در مسیر شیار بادامك قرار گرفته و به سمت بالا و پائین حركت می نمایند. در غیر این صورت حركتی نخواهند داشت. در این شكل سوزن صفحه عقب درحالت بافت و در صفحه جلو سوزن در حالت نبافت (خارج از عمل) می باشند. كار نخ بر یا حامل نخ این است كه نخ را در مقابل قلاب سوزن هایی كه بالا آمده اند قرار داده تا نخ به داخل قلاب آن تغذیه گردد. تولید پارچه های حلقوی بدون كشش غیرممكن است. ایجاد كشش روی حلقه ها و در نتیجه پارچه به طرق مختلف صورت می گیرد. در ماشین های تخ تباف وزنه از طریق شانه پارچه، این كشش را تأمین می كند. درحالی كه در ماشین های گردباف اعمال كشش توسط غلتك های برداشت صورت می گیرد. ثابت ماندن كشش در حلق ههای مختلف در طی تولید پارچه بر روی كیفیت پارچه بسیار مهم م یباشد. لازم به تذكر است كه نمره شانه مورد استفاده می بایست با گیج ماشین هماهنگ باشد. جرم وزنه ها به نوع بافت، نوع و نمره نخ بستگی داشته و قابل تعویض می باشند.
كار فنر پیچشی ثابت نگه داشتن مقدار كشش در نخ حین تغذیه به سوزن ها می باشد. علاوه بر قسمت های فوق الذكر ماشین های تخت باف دارای دو برس ١ می باشند كه بعد از نخ بر قراردارد و همراه با نخ بر و قالب های بادامك حركت می كنند. وظیفه برس ها باز كردن كامل زباله سوزن ها قبل از تغذیه نخ به سوزن می باشد. شكل (2-1) محل قرار گرفتن برس ها را بر روی یک ماشین تخت باف دورو سیلندر نشان می دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...